První třída bez známek? Slovní hodnocení je lepší
„Máš za sebou první půlrok školní docházky. Něco jsi zvládla na výbornou, v něčem máš malé rezervy. Nejdůležitější ovšem je, že vše zvládáš s dobrou náladou a úsměvem na rtech. Čteš hezky, ale je před námi ještě pořádný kus práce. Psaní není úplně tvá silná stránka, písmo je často pod linkou a ani jeho úhlednost nepatří k nejlepším. Často také píšeš zrcadlově, a to nejen písmena, ale i čísla. V krátkých ranních soutěžích zaměřených na psaní uděláš většinou drobnou chybičku. Vynikající je tvá slovní zásoba, její používání a jasné formulování vět,” píše například jedné z prvňaček učitelka ze Základní školy v Klánovicích, kdy škola pro rodiče zveřejnila anonymní ukázky na svém webu.
I takové by mohlo být hodnocení nejen prvňáčků na všech školách v česku. Co za změnou stojí? Podle webu educzin.cz chce ministerstvo školství podobná hodnocení vidět co nejdříve, a to od prvního do třetího ročníku na všech základních školách.
Známkování prý snižuje ambice žáků, tzv. škatulkování a nedostatečné rozpětí tradičního známkovacího systému vyvolává v žácích nechuť, v krajních případech i depresivní stavy. Slovní hodnocení má napomoci především žákům prvních tříd pochopit, kde jsou jejich mezery, co zlepšit a jak se lépe učit. Takový způsob hodnocení má navíc zvýšit jejich ambice, a má lépe cílit na konkrétní dovednosti žáka.
Podrobně si o tomto způsobu hodnocení můžete přečíst v tomto článku.
Publicista 5 listopadu, 2023